Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním těchto webových stránek s tím souhlasíte. Rozumím

Železniční muzeum Výtopna Jaroměř

9.2.2014
čtenost 3018

Kousek od vlakového nádraží v Jaroměři najdete víc než sto let starou výtopnu parních lokomotiv, která dokonale připomíná dobu, kdy železnici vládla pára.

Železniční muzeum Výtopna Jaroměř

V Železničním muzeu Výtopna najdete mezi exponáty  osm parních lokomotiv, nejstarší pochází už z roku 1873, objevíte unikátní ozubnicovou lokomotivu z roku 1901, která sloužila na trati Tanvald – Kořenov, elektrickou akumulátorovou lokomotivu Ringhoffer z roku 1916, motorové lokomotivy, inspektorskou autodrezínu TATRA, železniční nákladní a osobní vozy a mnoho dalších exponátů.

Historie železnice v Královéhradeckém kraji je hodně letitá. Už na podzim roku 1857 začaly jezdit vlaky s vagónky tažené parními lokomotivami z Pardubic do Hradce Králové do tehdejšího Josefova (dnes Jaroměře). Železnice pokračovala od roku 1859 do Liberce a z Josefova byla postavena odbočka k uhelným dolům v Malých Svatoňovicích. V Jaroměři byla postavena pro údržbu lokomotiv a vozů výtopna. Ta se do dnešní doby bohužel nezachovala, ale v letech 1898 - 1900 byla postavena nová větší výtopna i s točnou. Ta se zachovala a má i odpovídající využití. Poslední parní lokomotivy zde byly v pravidelném provozu ještě v roce 1981. Od roku 1990 zde našli pro své aktivity zázemí členové občanského sdružení Společnost železniční výtopna Jaroměř. Od roku 1994 je zde s podporou města Jaroměře otevřena expozice železničního muzea. Expozice se snaží představit návštěvníkům období, kdy železnici vládla pára. S pomocí partnerů muzea – Železničním muzeem NTM jsou zde vystaveny lokomotivy 404.003 z ozubnicové železnice Tanvald - Kořenov či velký čtyřkolák 434.0170 se sdruženým parním strojem. Mezi unikáty evropského formátu patří parní lokomotiva Kafemlejnek 310.006 z roku 1879 a v nejbližší době by mělo dojít k dokončení opravy parní lokomotivy z roku 1873. Tato lokomotiva byla v době svého vzniku pojmenována po významném purkmistrovi města Vídeň, říká se jí Conrad Vorlauf. Expozice je doplněna o železniční osobní a nákladní vozy a další reálie ze světa železnice. Pro děti je k dispozici i modelové kolejiště.

MUZEJNÍ VLAKY

Velké oblibě se těší jízdy tzv. muzejních vlaků. Cílem občanského sdružení je opravovat lokomotivy a vozy tak, aby byly plně provozuschopné a mohly dělat radost malým i velkým cestovatelům. Proto se můžete vždy první sobotu v měsíci v letním období svézt vlakem, v jehož čele je kouřící a pískající parní lokomotiva. Pro pohodlí cestujících je ve vlaku zařazen vůz s prodejem drobného občerstvení a suvenýrů, služební vůz také přepravuje kočárky a kola. V současné době jsou muzejní vlaky provozovány s parní lokomotivou Velký Bejček 423.0145, která byla v Jaroměři opravena. Mašinka byla vyrobena v roce 1937 v Praze a je to tedy věru již babička. Aby mohla na trať, musí se vzorně udržovat a než vyjede, je nutné ji 12 hodin roztápět. Za celý den najezdí přibližně 160 km a spálí 2 tuny černého uhlí a spotřebuje cca 20 kubíků vody.

NOVÉ EXPONÁTY

Občanské sdružení plánuje další rozšiřování expozice a další opravené stroje. V roce 2011 byly například do železničního muzea přepraveny pozůstatky rychlíkových lokomotiv ČSD z roku 1923. Lokomotivy měly označení 365.0 a dosahovaly rychlosti 90km/h. Za jeden den ujely například trasu z Prahy do Bratislavy a zpět. Na začátku roku 2012 věnovalo město Jaroměř muzeu unikátní parní stroj z čerpací stanice vody, která byla u soutoku řek Metuje a Labe. Občanské sdružení i nadále vyhledává další unikáty, aby je mohlo předvést svým návštěvníkům.

Text: Hana Stoklasová, Bohuslav Škoda

 

Více na www.spolecnost-zeleznicni.cz

1

Čtěte také